Mange koptere tatoverer et kors på underarmen.

Mange koptere tatoverer et kors på underarmen.  


 

(Den unge, koptiske frilansjournalisten Susan Williams (pseudonym) har møtt flere koptere som har endt opp som ofre i dobbelt forstand. I denne artikkelen skriver hun spesielt for Magasinet Stefanus om den doble uretten som rammer kopterne hardt.)

De siste tre årene etter revolusjonen i 2011 har både politiet og militæret i Egypt begått overgrep mot forsvarsløse sivile, uten å bli stilt til ansvar.

Vitser om volden

I flere tilfeller er ofrene blitt anklaget for selv å stå bak ugjerningene. Dette mønsteret har forplantet seg helt ned på landsbynivå. Koptere i Egypt utsettes så ofte for slike overgrep at man har begynt å lage vitser om det.

En av vitsene går omtrent slik: To menn går nedover en vei i byen Assuit, hvor de treffer på en koptisk mann. De angriper ham, og han blir så skadet at han må sendes til sykehuset. Når politiet oppsøker ham, forteller etterforskeren at han har en god og en dårlig nyhet. «Den gode nyheten er at vi har arrestert de to mennene som angrep deg». «Så flott», utbryter den skadde. «Men hva er den dårlige nyheten?» Politietterforskeren svarer: «De to mennene som angrep deg, er muslimer. Hvordan våger du å angripe de muslimske nevene med ansiktet ditt? Du er herved arrestert!»

Uttrykk for fortvilelse

Slike vitser fortelles ikke for å vekke latter hos tilhørerne. I stedet er det blitt en måte for koptere å uttrykke den økende fortvilelsen mange opplever. Flere koptere som oppsøker politiet for å anmelde kriminalitet begått mot dem, forteller at de må veie sjansen for oppreisning opp mot muligheten for at de selv blir anklaget for den samme forbrytelsen.

I saker som gjelder religiøs forfølgelse, ser problemet ut til å øke i omfang. Leser man politirapporter fra de siste månedene, kan det virke som om koptere har hatt en tiltagende tilbøyelighet til å angripe sin egen eiendom, plyndre sine egne hus og brenne ned sine egne kirker. Samtidig går ikke bare de virkelige overgriperne fri, de blir også oppmuntret til å begå nye kriminelle handlinger når konsekvensene uteblir.

Ofrene sitter fengslet

Seks koptiske menn fra landsbyen Al Dibyia i Beni Suef-provinsen opplevde den 11. august i fjor så grove overgrep at en umulig kan vitse om det. I mer enn åtte måneder har mennene sittet i varetekt uten tiltale, mens politiet etterforsker en forbrytelse mennene selv var ofre for. Det begynte med en bagatellmessig uenighet mellom en koptisk og en muslimsk mann om en fartsdump i veien utenfor den koptiske mannens hus. Situasjonen kom helt ut av kontroll, da en mobb på flere hundre menn ankom landsbyen samme kveld og brente ned koptiske hus og landsbykirken.

Mer enn tjue koptere ble skadet i angrepet, flere av dem med alvorlige skuddskader i ansiktet. Politiet ankom landsbyen, men i stedet for å arrestere mobben, pågrep de seks av de sårede kopterne og anklaget dem for å ha «oppfordret til sekterisk vold». De skyldige er fortsatt ikke blitt avhørt av politiet, men har i stedet begått nye overgrep mot koptere i Al Dibyia.

I mars i år ble en koptisk tuk-tuk-sjåfør i samme landsby angrepet uten grunn. Da han anmeldte volden, ble han selv varetektsfengslet sammen med den ene av angriperne. Begge slapp ut dagen etter, men som hevn for arrestasjonen ble fem låver eid av koptere påtent.

«Forsoningsmøte» øker uretten

26. mars ble det arrangert et «forsoningsmøte» i Al Dibyia, der politiet var til stede sammen med muslimske og koptiske ledere. Først ble man enige om at de ansvarlige skulle utbetale 520 000 egyptiske pund til dem som hadde fått sine hjem og eiendommer ødelagt. Men under meklingen dukket det opp påstander om at 30 av dem som selv hadde vært med i angrepet, var blitt skadet – og at kopterne i landsbyen måtte betale 470 000 egyptiske pund for medisinsk behandling. Uten kompensasjon, og med de seks mennene fortsatt i varetekt, råder bitterheten blant kopterne i Al Dibyia.

En bakenforliggende årsak til den uretten koptere på landsbygda blir ofre for, er konflikter om rett til landeiendommer. Landsbygda i Egypt har opplevd en eksplosiv befolkningsvekst, mens naturressurser som dyrkbar mark og vann er svært begrenset. Koptere blir ofte sett på som «enkle mål» for andre grupper som vil overta deres eiendommer.Kamel Saleh Al Rab ble banket opp. Her i sykesengen

Kamel Saleh Al Rab ble banket opp og havnet på sykehus – hvor politiet lenket ham fast. (Foto til høyre: Privat)

Slått helseløs – lagt i jern

I landsbyen Delga, i Al Minya-provinsen, nektet den 67 år gamle kopteren Kamel Saleh Al Rab å etterkomme naboens krav om å selge eiendommen sin til spottpris. Den 23. februar ventet han på at naboene skulle komme til et nytt forhandlingsmøte, men i stedet stormet syv væpnede menn inn i huset, dro av ham alle klærne og slo ham bevisstløs. Mennene tok Al Rab med seg og dumpet ham under en bro. Han ble senere funnet av andre naboer og tatt med til sykehuset.

Da Al Rab kom til seg selv på sykehuset, oppdaget han at han var lenket med håndjern til sykehussengen. Det gjorde det svært vanskelig for legene å behandle ham. I tillegg var det ingen som var villige til å forklare ham hvorfor han var blitt lenket fast. Han antok selv at det var nabofamilien som hadde kommet med falske anklager til politiet.

Familien hans tok bildet over av ham i sengen, med håndjernene på. Like etter møtte jeg selv kona og de fem døtrene hans på flukt i Kairo. Dagen før hadde de mottatt dødstrusler, og de våget ikke lenger å oppholde seg i hjemmet sitt.

Militæret slipper unna

Å anklage ofrene for å ha utført overgrep mot seg selv, er ikke bare en taktikk som benyttes på landsbygda. Også den egyptiske staten tyr til samme argumentasjon, som overfor ofrene etter maspero-angrepet den 9. oktober 2011. Da ble 27 demonstranter, de fleste av dem koptere, drept av militære styrker som avfyrte skarpe skudd. For ett år siden ble Michael Adel Naguib Farag og michael mosaad Shaker dømt til tre års fengsel for å ha stjålet militære våpen og skutt ned sine meddemonstranter.

Fortsatt er ingen høyerestående militære blitt stilt til ansvar for å ha gitt ordre til å skyte med skarpt mot ubevæpnede demonstranter den blodige oktobernatten i 2011.

En muslimsk jente kommer for å trøste en kristen venn som har mistet broren sin i nattens brutale angrep. Stefanusalliansen har arbeid i Egypt. (Foto: Lilian Wagdy/ Creative Commons)

10. oktober 2011: En muslimsk jente kommer for å trøste en kristen venn som har mistet broren sin i nattens brutale angrep. (Foto: Lilian Wagdy/ Creative Commons)

(Oversettelse/bearbeidelse av artikkelen: Hilde Skaar Vollebæk)

Først publisert i MAGASINET STEFANUS 3-2014

 

AKTUELT

PROSJEKT

Egypt: Stefanusbarna

På «søppelfjellet» i Kairo bor det tusenvis av kristne familier som er overlatt til å leve i, og av, storbyens søppel. Inspirert av Jesu kjærlighet har Mama Maggie gjennom tre tiår bygget opp et arbeid som kalles Stefanusbarna. Stefanusalliansen støtter dette arbeidet.