Legen Tahir Mahmood ble drept fordi han tilhører ahmadya-islam. Foto: @twitter-saleemuddina

Legen Tahir Mahmood ble drept fordi han tilhører ahmadya-islam. Foto: @twitter-saleemuddina  


En lege som er ahmadya-muslim, ble myrdet foran øynene til familien sin hjemme i Punjab-provinsen i Pakistan 20. november. Drapet er det siste i en serie drap på ahmadya-muslimer i Pakistan, melder trosfrihetsorganisasjonen CSW.

Ugjerningen skjedde like etter at legen, Tahir Mahmood (31), og hans familie hadde avsluttet fredagsbønnen.

Skjøt på grunn av tro
Lokale kilder rapporterer at en tenåring, identifisert som Mahad, åpnet ild med en pistol da et familiemedlem åpnet døren. Mahmood ble drept umiddelbart. Hans far, Tariq, ble også skutt og er kritisk skadet, mens legens onkler, Saeed og Tayyab, begge ble skutt i bena.

En første informasjonsrapport (FIR), som kreves for at politiet skal iverksette etterforskning, er registrert under Pakistans straffelov og loven mot terror. Ifølge lokale kilder ble den mistenkte pågrepet av innbyggerne i området og ført til politiets varetekt der han tilsto å ha utført angrepet basert på «religiøse forskjeller».

Fordømte drapet
Statsminister Imran Khans spesielle representant for religiøs sameksistens, Hafiz Tahir Mehmood Ashrafi, fordømte deretter på twitter det målrettede drapet.

Flere drap
Drapet på Mahmood er det siste i et oppsving i målrettede drap på ahmadyaer de siste månedene. Minst fem ugjerninger har skjedd, inkludert 6. oktober da Naeemuddin Khattak, 57, ble myrdet av to menn på motorsykkel da han kom hjem fra jobb.

En annen ahmadya-muslim som var tiltalt for blasfemi, ble i juli i år drept av ekstremister i rettssalen. De tok blasfemilovens mulighet for dødsstraff i sine egne blodige hender.

Diskriminert
Ahmadyaer har vært utsatt for alvorlig økonomisk, sosial og politisk diskriminering helt siden Pakistan i 1974 innførte en grunnlovsendring, som erklærte ahmadyaer som ikke-muslimer. I tillegg endret Pakistan i 1984 straffeloven. De ble da straffbart for ahmadyaer å identifisere seg som eller hevde å være muslimer. Dette var del av en islamisering av Pakistan, en islamisering som også innebar skjerping av blasfemiloven.

Fordømmer drapet
– Jeg fordømmer på det sterkeste drapet. Det er et klart brudd på trosfriheten. Grunnleggeren av Pakistan, Jinnah, uttalt «at ethvert individ har rett til å praktisere sin religion». Vi trenger et pluralistisk samfunn, sier Sajid Christopher som leder Human Friends Organization, Stefanusalliansens partner i Pakistan.

Nektes å bli med
Nylig er den regjeringsopprettede National Commission for Minorities (NCM) blitt kritisert for å utelukke ahmadiya-samfunnet fra deltakelse. I mai bemerket Pakistans informasjonsminister Shibli Faraz at religionsministeren ikke vil inkludere ahamdyaene i kommisjonen «fordi de ikke faller inn under definisjonen av minoriteter».

- Protest mot hat og vold
CSWs grunnleggerpresident Mervyn Thomas sier: «Vi sender vår dypeste medfølelse til familien til dr Mahmood. Ahmadyaene har vært utsatt for hat og vold i flere tiår. Innføringen av lover som fratar dem deres rettmessige identitet som muslimer, og den hatefulle retorikken som har rammet dem, har rotfestet samfunnets fiendtlighet mot dem. Vi oppfordrer Pakistans regjering til å reversere diskriminerende lovgivning og ta skritt for å sikre at ahmadiya-samfunnet kan bli sett på og akseptert som likeverdige borgere med andre pakistanere.»

 

Ahmadya-muslimer

• Trossamfunnet ahmadya ble etablert i 1889 i delstaten Punjab i India, som da var under britenes herredømme i India. I dag er dette Pakistan etter at Pakistan ble skilt ut av India i 1947. Grunnleggeren hevdet å være en frelserskikkelse.

• Trosretningen er ikke anerkjent som muslimer, verken av sunni- eller sjia-islam. De på sin side ser på seg som en fornyelse av islam og arbeider for å etablere fred.

• I Pakistan diskrimineres de også i skolen.

• I Norge er de cirka 1600. En stor moské er bygget like ved E6 på Furuset i Oslo.

 

 

 

AKTUELT

PROSJEKT